Meningsfuldt samarbejde med Aarhus Universitetshospital

Hold nu op et meningsfuldt efterår! Siden jeg kom tilbage fra barsel i starten af august, har jeg som projektleder hjulpet Aarhus Universitetshospital (AUH) med at skabe digitale forløbsguides for en række forskellige forløb. Jeg har været med i hele processen lige fra første workshop med klinikerne til “Go Live”, hvor de første patienter har fået tildelt deres digitale forløbsguide. Og det giver bare så meget mening at være en del af dette. At være med til at gøre oplevelsen bare en lille smule lettere for patienter i en svær situation. For der er næppe noget tidspunkt, hvor man har brug for at blive guidet mere, end når man skal igennem et forløb på et hospital. 

Det har også været fantastisk at opleve den energi og det engagement, personalet lægger i arbejdet med at skabe digitale forløbsguides - og det selvom de har travlt. Der har selvfølgelig været frustrationer i løbet af processen, for vi ændrer jo på hele måden de kommunikerer med patienterne på. De skal lære at lave små, korte videoer, hvor de fortæller om vigtige emner, og de skal tænke indhold og kommunikation ind i et tidsforløb. Det fedeste er, at lige så svært de har ved at forstå det, og lige så uoverskueligt det kan virke i starten, lige så stor en gevinst viser det sig at være for dem på sigt. Der er masser af læring i det her og personalet tager virkelig ejerskab og oplever, at det giver mening og skaber værdi for både dem og patienterne. 

Her er et lille overblik over de forløb, som jeg har arbejdet på i efteråret. Ja - der har været travlt, men det er skønt at lave en status og se, at en hel masse patienter nu begynder at opleve endnu bedre kommunikation i forbindelse med deres forløb på AUH.

Spiserørskræft

Hjerte,- Lunge- og Karkirurgisk Afdeling var en af de første afdelinger, som vi i sin tid startede samarbejdet om udvikling af digital forløbsguide op med. Forløbet var til patienter, der opereres for tragtbryst. Her i efteråret har vi så arbejdet med et helt andet område, nemlig forløb til patienter, der skal opereres for spiserørskræft. Disse patienter står midt i en virkelig svær situation, så der har været fokus på at lave forløb, der guider dem både før, under og efter indlæggelse og operation. Det er en stor operation, som både fysisk og psykisk ændrer patientens liv for altid, så der gives rigtig meget information og det er de mange små informationer i forløbet, der skaber den gode oplevelse for patienten. 

Afdelingen oplever også, at de med besked-funktionen i forløbsguiden er kommet tættere på patienterne, da de skriver om bekymringer tidligere end de ville gøre, hvis de skulle ringe ind med samme spørgsmål. Det gør, at afdelingen kan gribe hurtigere ind og hjælpe patienterne, hvis der er behov for det. 

Samtidig får afdelingen også mere feedback fra patienterne og det har vi i flere omgange kunnet bruge til at optimere informationen, der gives i forløbsguiden. F.eks ligger der nu information om, at patienten skal møde nybarberet til operation, hvilket flere patienter selv har foreslået, at man informerer dem om via guiden. Dette skaber værdi for både afdelingen, som sparer tid og for patienten, som føler sig mere i kontrol over forløbet. Tilsvarende har man også lagt information ind om, at patienten meget gerne må tage temperaturen hjemmefra. Afdelingen har altså taget imod patienternes feedback og lynhurtigt eksekveret dette til optimering af indhold i guiden. 

Hjerteafdelingen

De ca. 6000 Patienter, der årligt skal have foretaget en undersøgelse af hjertets kranspulsårer (KAG) samt de patienter, der har oplevet hjertesvigt, kan nu få en digital forløbsguide målrettet deres forløb. For begge forløb gælder, at de første patienter har modtaget en digital forløbsguide her lige inden jul, men de første meldinger fra patienterne er positive og lyder på, at det gør forløbet nemt og overskueligt for dem. 

Klinik for bækkenbundslidelser

Sammen med Klinik for bækkenbundslidelser har jeg arbejdet med forløb til kvinder med prolaps, det vil sige kvinder, der skal have en operation for nedsunken livmoder. Specifikt for dette forløb arbejder vi også med overgangen mellem flere digitale løsninger, da målet er at inkludere registrering af pro-data i forløbet via et samarbejde med virksomheden Journl. Patienterne vil i 2020 blive overført fra Emento til Journls app, når de skal rapportere pro-data i form af væske-vandladning. Denne overgang mellem to apps vil for patienterne opleves på samme måde som overgangen mellem f.eks netbank og NemID. 

Hverdagens helte

Det har været fantastisk at komme tilbage fra barsel og opleve den energi og det engagement, som personalet på AUH lægger i arbejdet på trods af travlhed og frustrationer i løbet af processen. De tager virkelig ejerskab over at nytænke måden, de kommunikerer med patienterne på og det er i den grad deres fortjeneste, at patienterne nu føler sig mere set, hørt, guidet og klædt på i deres forløb. STOR ros og TAK for samarbejdet. Jeg glæder mig til at se, hvad 2020 har at byde på - forhåbentlig kan vi gøre hospitaloplevelsen bedre for endnu flere.